عکّاسخانۀ نصفه نیمه
نصفه نیمه های عکاسی برای همه
15
نویسنده: متین کاشانی فرید - جمعه ٢٩ امرداد ۱۳۸٩

وقتی در یک محیط هستید، چه در شهر و چه خارج از آن، به دنبال روش هایی جدید برای اضافه کردنِ طبیعت به تصویرتان باشید. اطراف را جستجو کرده و به دنبالِ عواملِ طبیعی مثل آب، زمین و یا پوششی گیاهی باشید تا بخشی از کادرتان را با آن پر کنید. این روش، تصویر شما را اثرگذارتر کرده و آن را از دیگر تصاویر متمایز می سازد. در عکسِ زیر، از آبِ راکد برای نشان دادنِ انعکاسِ لاله ها و جذاب تر کردن عکس استفاده شده. (منبع: digital-photography-school/ مترجم: متین کاشانی فرید)

عکس زیر از منبع!

این عکس هم از خودم:

14
نویسنده: متین کاشانی فرید - پنجشنبه ٢۱ امرداد ۱۳۸٩

تلاش کنید تا با دوربینتان بهترین تصویر را بگیرید. روی فوتوشاپ، برای اصلاحِ اشتباهات، بیش از حد حساب نکنید. پردازش هر تصویر در فوتوشاپ باید بین 2 تا 5 دقیقه وقت بگیرد و نه بیشتر... (منبع: digital-photography-school/ مترجم: متین کاشانی فرید)

عکس از منبع:

13
نویسنده: متین کاشانی فرید - جمعه ۱٥ امرداد ۱۳۸٩

جذابیت و تمرکز! این چیزی است که شما باید در تمام انواع عکاسی به خاطر داشته باشید. موضوع اصلی را تقویت کنید. سوژۀ خود را کادر گرفته و آن را بزرگ تر، بلندتر و یا با وضوح بیشتری نسبت به اشیاء اطرافش نشان دهید. (منبع: digital-photography-school/ مترجم: متین کاشانی فرید)

عکس زیر از منبع:

این عکس هم از خودم:

12
نویسنده: متین کاشانی فرید - سه‌شنبه ۱٢ امرداد ۱۳۸٩

داستانِ من چیست؟

یکی از مهم ترین نکات هنگامِ عکاسی این است که بدانید قصد دارید تا چه داستانی را روایت کنید. از خودتان سؤال کنید که قصد دارید تا با تصاویرتان چه چیزی را به بینندگانِ خود نشان دهید؟ آیا شما دارید یک احساس را با مخاطبینتان در میان می گذارید؟ یک لحظه و یا یک واقعه را؟ اگر خودتان ندانید که کادر را برای چه منظوری می بندید و هدفتان از عکسی که می گیرید چیست، قطعأ مخاطب شما هم نخواهد دانست. تا وقتی که سوژه را می بینید و قبل از فشار دادنِ شاترِ دوربین، دوباره و دوباره فکر کنید... (منبع: digital-photography-school/اقتباس و ترجمه: متین کاشانی فرید) 

عکسِ زیر از منبع:

این عکس هم از خودم:

♥پی نوشت: نمی دانم در مورد فوتوشاپِ آنلاین چیزی شنیده اید یا نه. قبلأ دیده بودمش ولی تا امروز به کارم نیامده بود. از آن جا که کامپیوترم ویروسی شده بود و به تازگی فرمت کرده ام، هنوز وقت نکردم تا بعضی نرم افزارها را نصب کنم و امروز برای ریسایز (resize) کردنِ تصویری که قصدِ آپلودِ آن را داشتم از این فوتوشاپ استفاده کردم. گفتم شما هم در جریان باشید؛ شاید روزی به کارتان بیاید...♥

11
نویسنده: متین کاشانی فرید - پنجشنبه ٧ امرداد ۱۳۸٩

علم هندسه را در آغوش بگیرید!

چشمانتان را آموزش دهید تا به خطوط، بافت ها و اشکال بنگرند. آن ها به تصاویر شما سبک و ساختار می دهند و کمک می کنند تا کیفیت سه بعدیِ عناصر در تصویرتان برجسته تر شود. خطوط، چشمِ بیننده را به بیرون و یا درونِ تصویر هدایت می کنند. یک سوژه برای مرکز توجّه پیدا کنید و سپس، خطوطی که چشم را به سمتِ آن سوژه هدایت کنند. (منبع: digital-photography-school/ ترجمه: متین کاشانی فرید)

عکس ها از منبع!

.

10
نویسنده: متین کاشانی فرید - جمعه ۱ امرداد ۱۳۸٩

اصلِ اولّیۀ قانونِ یک سوّم، این است که در خیالِ خود تصویر را به سه قسمتِ مساوی (هم افقی و هم عمودی) تقسیم کنید. حالا تصویر شما به 9 بخش تقسیم شده:

این تقسیم بندی، حینِ عکسبرداری، ممکن است در ذهنتان اتفاق بیفتد و یا از طریق view finder دوربین و یا LCD دوربین که برای قاب کردنِ تصویر به کار می گیرید، انجام پذیرد.

قانون یک سوّم با شبکه هایی که در ذهن شما ایجاد می کند، 4 نقطۀ مهم را برایتان نمایان می سازد (نقاطِ طلایی) که با قرار دادنِ اِلِمان های مهمّ تصویر رویِ آن نقاط، عکستان جذاب تر و اثرگذارتر خواهد شد؛ هم چنین این بخش بندی به شما 4 خط هم می دهد که برای انتخابِ محلِ مناسبِ قرارگیریِ عناصر بسیار کاربردی هستند.

قرار دادن عناصر مهمِ تصویر روی این نقاطِ طلایی و خطوط، تصویر را متوازن کرده و اثرپذیریِ طبیعی روی مخاطب را بالا می برد.

مطالعات نشان داده که چشم انسان هنگامِ تماشای تصاویر، به طور معمول روی یکی از این تقاطع ها توقّف بیشتری خواهد داشت تا روی مرکز تصویر.

(منبع: digital-photography-school/اقتباس و ترجمه: متین کاشانی فرید)

عکس ها از منبع!

09
نویسنده: متین کاشانی فرید - جمعه ۱ امرداد ۱۳۸٩

احتمالأ معروف ترین اصل در ترکیب بندی، قانون یک سوّم (Rule of Thirds) است. قانون یک سوّم یکی از اولین مباحثی است که در کلاس های عکاسی آموزش داده می شود و به راستی که شالوده و پایۀ یک عکسِ موزون و جذاب می باشد.

صادقانه می گویم که اگر چه قوانین برای شکستن هستند، ولی نادیده گرفتنِ این قانون هم لزومأ به این معنا نیست که تصاویرتان ناموزون و کسل کننده شوند؛ هر چند که شخص دانایی به من گفته است که اگر قصد شکستن قانونی را دارید، اوّل آن را بیاموزید تا مطمئن شوید که شکستنِ آن اثرپذیریِ بیشتری را به دنبال دارد!

(منبع: digital-photography-school/اقتباس و ترجمه: متین کاشانی فرید)

(در موردِ این قانون در پست های بعدی بیشتر خواهم نوشت.)

عکس از منبع:

مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :